L’hamburguesa humana: el virus Z envaeix Catalunya

Publicada: 02/09/2016 10:10h | Actualitzada: 11:22h
Ricard Millàs

L’hamburguesa humana succeeix a Barcelona. És una mena de virus en forma de llibre que infecta tot aquell que l’obre. Però no és una amenaça l’estil de qui l’escriu: la declaració d’intencions poètiques és tot un referent de la veu de Ricard Millàs, autor del primer llibre editat a la jove editorial Sven Jorgensen, centre de culte de la literatura curiosa que pren com a referència les publicacions de les revistes pulp americanes dels anys 30.

La hamburguesa humana El llibre recull més d’una vintena de relats que barregen el sexe, les pors i tot tipus de reaccions humanes al davant d’una apocalipsi “zombi”. Sí, els morts envaeixen la ciutat comtal per cruspir-se tot aquell que gosa creuar-se pel seu camí. I és allà on veiem i llegim les aventures de certs personatges que guarden algun tipus de relació amb el següent llibre de Millàs, “La carne no está en venta“, on la mateixa Barcelona i part de Catalunya queden infestades pels morts vivents que, en comptes d’acotar el cap enfocant el mòbil, mosseguen de veritat. Els contes de “L’hamburguesa” busquen explicar la connexió entre la bellesa i el seu extrem, l’horror visual, però utilitzant paraules en comptes d’imatges.

Una de les coses que destaquen de la manera d’escriure de l’autor és el fet de trobar l’harmonia a dins del caos i són moltes les dosis d’això que es poden trobar a les tripes de “L’hamburguesa humana”. Es recomana llegir el llibre en dosis petites: les formes de l’escriptor no són fàcils de digerir perquè la seva cuina és molt elaborada, Tot i així, el profit és positiu, ja que és difícil trobar una forma de narrar tan rica per a un llibre on la carn, la sang i l’erotisme canvien una mica el gènere sense preocupar-se pel “què”, sinó pel “com”, és a dir, per a Millàs és més important la manera en què s’expliquen les coses que no pas el que s’està explicant.

El llibre es tanca amb un relat breu que succeeix davant del Mediterrani, just a l’interior de l’hospital del Mar, on una parella d’enamorats busca una forma de curar el virus zombi quan no es despulla per llançar-se a una tarda de gemecs de plaer i llençols humits. Aquest cop l’autor busca homenatjar l’amor quan la mort es posa enmig.

En conjunt, el llibre destaca per l’originalitat de les formes narratives, a més de fer-nos sentir identificats quan l’acció succeeix en zones que ens són molt comuns i l’horror es manifesta molt a prop de casa. Trobem que Millàs ha sabut escollir molt bé la forma narrativa a exposar; per això, el convidem que escrigui més prosa a casa nostra i que, sobretot, comenci a fer-ho també en llengua catalana.

FER UN COMENTARI