EL CICLÓ: El Teatre Tantarantana presenta el cicle de companyies independents de Barcelona

Publicada: 17/02/2015 19:08h

El Teatre Tantarantana, situat al carrer de les Flors, 22, molt a prop de la parada de metro Paral•lel, és una de les sales de Barcelona amb una programació més extensa i variada, i que a més aposta fermament pels nous talents del país, les joves companyies independents allunyades dels rostres i noms més mediàtics i que creen els seus propis texts sense buscar la comercialitat immediata sinó una manera personal de fer teatre que aporta una visió fresca i original al panorama teatral contemporani.

Amb l’objectiu de donar a conèixer la programació d’aquesta temporada, el passat 27 de gener va tenir lloc la festa de presentació de les cinc companyies que formaran part d’una residència de tres anys al teatre, amb l’objectiu de proporcionar-los els recursos necessaris per tirar endavant els seus projectes i compartir sinèrgies, com va explicar el director artístic i fundador del Tantarantana Julio Álvarez. Aquestes companyies són Projecte NISU, TeatrodeCERCA, La Calòrica. ARSENIC Art Studio, i la Companyia Casa Real, més concretament la seva branca Infants Terribles, dedicada al teatre infantil. Aquest projecte coincideix amb els canvis que hi ha hagut recentment al propi Tantarantana: l’aportació de Roberto Romei com a impulsor d’El Cicló i membre de l’equip de programació (Romei va assumir la direcció d’Eduard II dels Parking Shakespeare aquest desembre, obra que formava part del cicle de teatre elisabetià proposat per quatre sales de la ciutat) i un escenari més ampli i proper a les butaques. El Tantarantana aposta també per la participació i implicació dels espectadors, “el públic actiu”, fomentant les tertúlies postfunció i altres activitats, com Els concerts d’El Cicló (concerts acústics de grups independents a les escenografies dels espectacles), Les trobades d’El Cicló (trobades temàtiques amb professionals de l’escena) i Els col•loquis d’El Cicló. A la festa de presentació, escenificada de manera molt original com si l’escenari del teatre fos l’epicentre d’un huracà i amb la música de fons del tema Hurricane de Bob Dylan, es van poder veure en vídeo breus tasts de cadascuna de les obres que conformen aquest cicle, seguit d’un entretingut pica-pica on companyies i públic van poder intercanviar impressions sobre el projecte.

La programació del cicle és la següent:

  • La fàbrica de les històries, d’Infants Terribles (31 de gener i 1 de febrer, 28 de febrer i 1 març, 28 i 29 de març, 1, 2, 3, 9, 10, 16, 17, 23, 24, 30 i 31 de maig; dissabte 18h ; diumenge 12h), la proposta de teatre familiar que pretén, sobretot, la interactuació i participació dels més petits de la casa en la creació de l’espectacle, fent els diversos rols que comprèn un muntatge teatral (actors, directors, escenògrafs, dramaturgs, etc) i assegurant també la diversió dels adults, que deixen de ser simples acompanyants per convertir-se en coprotagonistes i coautors de les històries.
  • Teenage Dream de Projecte NISU (del 5 de febrer a l’1 de març, dimecres a dissabte 21h; diumenge 19h), una esborrajada comèdia sobre els daltabaixos de l’adolescència.
  • Exprés, de TeatrodeCERCA (del 4 al 8 de març, dimecres a dissabte 21h; diumenge 19h), un drama social on una mare separada es converteix en delinqüent per amor.
  • Camargate, de Jorge-Yamam Serrano i TeatrodeCERCA (de l’11 al 29 de març), una “comèdia-documental” basada en les converses entre Alícia Sánchez Camacho y Vicky Álvarez interceptades per una agència de detectius al restaurant La Camarga.
  • Sobre el fenomen de les feines de merda, de La Calòrica, (de l’1 al 26 d’abril), aquesta multipremiada companyia ens proposa amb el seu habitual humor negre i sàtira contemporània una reflexió sobre aquelles feines que, “si no existissin, tampoc no passaria res” , basant-se en un treball de l’antropòleg David Graeber, que argumentava que contràriament a les prediccions de Keynes, la tecnologia només ha servit per fer-nos treballar més, provocant la subseqüent aparició de llocs de feina sense sentit real.
  • Souvenir, d’ARSENIC Art Studio (a partir del 27 de maig), “una faula escènica” que barreja humor, història i ciència-ficció per parlar-nos sobre el turisme de masses a la capital catalana. Arsenic ja va ser companyia resident al Tantarantana durant l’any 2014 on van representar els títols La Tardor Barcelonina, Consejos de un discípulo de Morrison a un fanático de Joyce i les tres peces curtes Barceló/ Twombly/ De Staël.

A banda d’aquest cicle, al web del teatre www.tantarantana.com es pot trobar més informació sobre la resta de la programació que completa aquesta temporada, amb títols com “El molinet màgic” (del 7 al 22 de febrer) o “Com gat i gos” (del 7 al 22 de març) pel que fa al teatre familiar, o la “Cena con amigos” de Daniel Veronese que ha ocupat la cartellera durant el gener.

COMPARTIR

FER UN COMENTARI